Recommended Posts

Izbor i stanje pneumatika na vašem vozilu nikako ne smete prepustiti stihiji. Prividna ušteda od par stotina dinara lako može koštati glave.

Prema vrsti vozila za koje su namenjene gume se dele na putnièke i komercijalne. Prema konstrukciji mogu se podeliti na radijalne i dijagonalne -- razlika je u naèinu slaganja unutrašnjih slojeva.

Današnje gume gotovo iskljuèivo su tipa tubeless - dakle bez unutrašnje gume. Prednost tubeless guma je veæa sigurnost u vožnji, jer pri eventualnom probijanju ne dolazi do naglog ispuštanja vazduha dok tubetvpe gume (sa unutrašnjom gumom) mogu i da eksplodiraju.

Savremena guma je radijalna tjubeles. Po dizajnu lepša, atraktivnija i naravno kvalitetnija nego dijagonalna, a brzine koje mogu da razvijaju prelaze 250 km/h, neke i svih 300 km/h.

Prodavac æe vas pre svega upitati za koji automobil vam trebaju gume, zbog dimenzija. Proizvoðaèi automobila veæ u fabrici montiraju gume èije dimenzije vam samim tim i preporuèuju za zamenu. Èak i ako kupujete istovetne, proèitajte šta na njima piše.

DIMENZIJE se oznaèavaju univerzalnim meðunarodnim oznakama koje izgledaju ovako:

185 /70 R 14 88 H

gde je

a) 185 širina gume u milimetrima,

cool.gif 70 je sirina gume

c) R je oznaka radijalne konstrukcije

d) 14 je unutrašnji preènik gume

e) 88 je indeks optereæenja

f) H je indeks brzine

a) Širina felne odreðuje i širinu gume. Ne preporuèuje se stavljanje preširokih guma, da ne bi došlo do spadanja gume sa felne, što se može desiti u krivini. Šire gume sem vizuelnog utiska ne utièu na poboljšanje voznih osobina, naprotiv -- dolazi do smanjenja maksimalne brzine, odnosno poveæane potrošnje goriva.

cool.gif Serija gume je odnos visine i širine balona, pomnožen sa 100.

c) Oznaka konstrukcije: "R" znaèi radijalna.

d) Oznaka unutrašnjeg preènika gume, izražena u inèima/colima, odnosno preènik felne na koju se guma montira. Podrazumeva se da morate kupiti dimenziju koja odgovara vašem automobilu.

e) Indeks optereæenja pokazuje maksimalno optereæenje gume odnosno nosivost koju je predvideo proizvoðaè. Svako vozilo je potpuno definisano u pogledu mehanièkih karakteristika, tako da ovu osobinu gume morate uzeti u obzir. Ovaj broj može da varira, od 65 do 109, što zapravo oznaèava sledeæe nosivosti (tabela 1)

INDEKS 65 69 70 74 80 84 88 92 94 98 100 104 107 109

NOSIVOST (kg) 290 325 335 375 450 500 560 630 670 750 800 900 975 1030

f) indeks brzine pokazuje do koje se maksimalne brzine guma može bezbedno koristiti. Oznake su slovne, najmanja klasa je L, najveæa Y (tabela 2)

Indeks brzine L M N P Q R S T U H V W Y

Brzina (km/h) 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300

Pogledajte upustvo proizvoðaèa i odaberite gume sa oznakom za maksimalnu brzinu koju vaš automobil može da postigne. Sve ostalo je nepotrebno razbacivanje para.

Sem dimenzija, na gumi se nalaze i svi ostali podaci važni za pravilan izbor:

Na primeru je prikazana guma proizvoðaèa “Tigar” iz Pirota, koja se izvozi u SAD i u zemlje zapadne Evrope. Oznake na njoj stoga podležu svim meðunarodnim propisima, a takve oznake možete naæi i na svim gumama koje se kod nas prodaju.

1.Tigar - oznaka proizvoðaèa

2.TG 620 plus - komercijalni naziv proizvoda (model)

3.175 / 70 R 13 - oznaka dimenzije pneumatika

4. 82 T - indeks optereæenja

5. T - kategorija brzine

6. Treadwear 220 - stepen habanja gazeæeg dela Traction A Oznaèava karakteristiku držanja na putu (A- najbolje, C-najgore) Temperature Oznaèava stvaranje toplote u gumi tokom vožnje (A- najbolje, C-najgore)

7. Safety Warning - upozorenje koje se odnosi na montiranje i eksploataciju gume

8. DOT T5 FH - amerièka šifra proizvoðaèa (T5 - Tigar)

9. 2601 - datum proizvodnje gume (prva dva broja oznaèavaju nedelju u

godini, a druga dva godinu - ova guma proizvedena je tokom 26. nedelje 2001. godine)

10. Sidewall: konstrukcija pneumatika: konkretno ova ima 1 platno i 2 èelièna sloja 1 ply rayon 2 plies steel

11. All season M+S - oznake po evropskom pravilniku: "All season"

znaèi da se može koristiti u svim godišnjim dobima. "M+S" znaèi da se mogu koristiti kao zimske gume. "Radial" oznaèava konstrukciju.

12. E 10 02160 - evropska homologaciona oznaka, E 10 oznaèava da

je jugoslovenska, 02160 je homologacioni broj tipa gume po evropskom

pravilniku

13. Canada-USA - vrednosti maksimalnog pritiska i maksimalnog optereæenja po severnoamerièkim Codes only propisima

14. Made in Yugoslavia - zemlja proizvodnje

15. TWI Tread Wear Indicators - oznaka mesta gde se nalaze ispupèenja koja služe za kontrolu istrošenosti gume. Na tom mestu je u gumu ugraðen neki tvrd materijal. Kako se guma troši, on postaje sve bliži površini, a kada dubina šare spadne na 1,5 milimetar, pojavljuje se na površini, stvarajuæi neugodan zvuk koji vozaèa opominje da je vreme za nove gume.

Dubina šare na gumi je jedan od kljuènih faktora za bezbednost vožnje. Zaustavni put se umnogome produžava ukoliko je guma istrošena. Nove gume se obièno prave sa šarom dubine 6 mm. Kod nas je zakonski minimum 3mm, pa nije neubièajena pojava da policija iskljuèuje vozila sa neispravnim gumama. Možete i sami da nabavite spravicu za merenje dubine šara na gumama - šubler, i da proverite stanje vaših guma.

ONO ŠTO NE PIŠE NA GUMI

Klasa

Po završetku procesa proizvodnje, guma prolazi kompjutersku kontrolu kojom se odreðuje klasa gume: I, II ili III. Gume druge i treæe klase proizvoðaè je dužan posebno da obeleži, kako bi kupac unapred znao šta kupuje, ali pošto je guma veæ napravljena, taj podatak se ne nalazi na njoj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mala replika u vezi guma.

M+S je prvenstveno zimska guma, oznacava blato i sneg. Nije za oste zime.

Letnja guma se koristi do temperatura +7, a zimska ispod +7.

Dobro vodite racuna o gumama jer se letnje na temperaturama ispod +7 dosta vise trose, a na minus temperaturama se maltene briju.

Isto vaz i za zimske, preko +7 se intenzivno trose i sto je jos veca opasnost za zimsku gumu, krive se. Ta krivina se narocito oseca sa unutrasnje straane gume.

Ako kupujete polovne zimske gume DOBRO PAZITE na te deformacije.

One se utvrdjuju blagim prelaskom rukom preko celog obima gume.

Zimske gume imaju tako da kazem krampone, ali kada prelazite rukom, to ne sme da se oseti. Ako osetite krampone, sto je cesto sa unutrasnje strane, ta guma vredi 0eura. Nista. Bruji uvek, moze da napravi haos u rizicnim trenucima. Zato je navodno lakse naci polovnu zimsku gumu sa vecom sarom. Ja imam nove, ali znam za ovo od vise vulkanizera.

Eto, ako sam pomogao nekome, dobro je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka cast majstore :)

Sad imam dokaz da nisam lupao gluposti

"Šire gume sem vizuelnog utiska ne utièu na poboljšanje voznih osobina, naprotiv -- dolazi do smanjenja maksimalne brzine, odnosno poveæane potrošnje goriva."

A uporno me ljudi ubedjuju nema veze koja je sirina gume to je do benzina i snage motora :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

M+S znaci MUD + SNOW,sto ce reci da su pogodne i za blato i za sneg ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimalna dozvoljena dubina brazde na gazećem sloju gume iznosi 1.8 mm ,

nakon čega treba obavezno stare gume zameniti novima. Stare uvek zamenite isključivo novim gumama jer nabavka polovnih je :

1. Nezakonita

2. Nebezbedna

jer je skoro svaka polovna automobilska guma stara i promenjenih mehaničkih karakteristika koje mogu negativno da se odraze na sigurnost.

Na svakih 20.000 pređenih kilometara gume je potrebno ponovo izbalansirati i premestiti (napred-nazad ili ukrstiti u zavisnosti od pogona i potršenosti) prilikom čega se vrši vizuelna kontrola gume. Ovim postupkom se produžava vek trajanja gume i postiže ravnomerna potrošenost što povećava udobnost i sigurnost u vožnji.

Kontrolišite podešenost trapa (reglaža trapa) na svakih 10.000 km jer ovim postupkom pri svakoj kontroli vrši se vizuelna i fizička kontrola upravljačkog sistema (ispravnost spona, kugli, ramena, krajeva upravljača, ..) što u velikoj meri produžava vek trajanja guma, njihovo ravnomerno habanje, udobniju vožnju i u ogromnoj meri sigurnost vožnje i upravljanja.

Kontrolišite amortizere na svakih 20.000 km.

Dotrajali amortizeri utiču kako na nesigurnost u vožnji tako i na produžen trag kočenja i povećano habanje guma i delova vozila.

Kontrolišite kočnice na svakih 10.000 km.

Pravovremena zamena kočionih obloga može u znatnoj meri produžiti vek kočionog sistema i povećati sigurnost u vožnji

Proveravajte pritisak na gumama na svakih 30 dana.

Ovim povećavate sigurnost u vožnji i znatno smanjujete habanje i nepravilno trošenje gume, što će joj produžiti vek i kvalitet vožnji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hvala na korisnim informacijama ali kako da imam na BMW zadnje gume sa dubokom sarom? ne ide pa ne ide :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovakav vodic pri kupovini guma svima ce koristiti. Primer je dat na nasoj poznatoj gumi "Tigar 620"

I ako je primer na "Tigrovoj" gumi,oznake su standardizovane i primenjuju ih svi proizvodjaci

76597880ya2.th.jpg

83800057cy1.th.jpg

38195880qz4.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jel ima neko iskustva sa Durun gumama? Treba da "obujem" moju e46icu za leto, pa razmisljam... 225/45/17 Durun nova guma kosta nesto vise od 90e, deluje kao bolja varijanta nego polovne za 60e. Koju marku guma biste izdvojili kao najbolju sa odnosom cena kvalitet? Pozdrav

Share this post


Link to post
Share on other sites

F1 tesko za te pare...

90e za kinesku gumu je previse. Prvo sto ce biti jako bucna i sto se vise trosi sve bucnija a drugo posle 10000km to vise nije ta guma. Za kineze ne vredi dati vise od 50e po gumi.

Za ovu cenu moze da se vozi Barum Bravuris2. Odlicna guma, trenutno je imam na svom autu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

60e je stvarno previše za polovnu gumu. Uvek postoji neki problem sa polovnom, naročito proteklih godina kada se baš ne skidaju gume(naročito 15", 16", 17" ) zbog starosti ili nedovoljne trakcije, nego zbog nazubljenosti ili sl. a kao "dobra šara".

Što se tiče kineske, ne nam kakva je, ali zašto proveravati za te pare kada možeš za tu kintu uzeti nešto sa čime već ljudi imaju iskustva, pa da vidiš sa čime su zadovoljni a sa čime nisu.

O Barumu Zverko ćemo razgovarati posle 10-15.000 km pređenih ili cca 1-2 god starosti. Bez ljutnje, ne smatram da je ništa naročito, isto kao i Matador ili Debica i sve slično u toj klasi, ali u suštini je najbitnije da si ti zadovoljan kao vozač.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobio sam neki lep popust za F1 izacice me nesto oko 115e po komadu, mislim da je to sjajna cena za tu gumu, tako da je odluka pala... Hvala

Share this post


Link to post
Share on other sites

izmi bre neke polovne negde za leto, pa zimu uzmes dobre zimske, a dok dodje leto sledece razmisljaj i planiraj

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vine: Barum sam vozio jos kad je bravuris izasao i to na saxu VTS pre nekih 5-6god. Pouzdano znam da su zadnje jos na tom autu i da se voze. Tada ima je mana bila tanak bocni zid pa je bilo dosta zamerki na klobuke. Ove sto sad vozim su jos nove, nisu presle vise od 3-4000km a kako ce se pokazati videcemo. Sto se poredjenja tice, ono sto je Tigar/Michelin to je Barum/Continental. Debica i Matador nisu u toj klasi prvo po ceni a verovatno i po kvalitetu. U svakom slucaju, koliko para toliko i muzike. Nemozemo ocekivati da za manje od 400e dobijemo gumu koja ce da drzi 60000km.

E sad, sto se kineza tice, na kompaktu sam vozio neke OPTIMA S260 (guma proizvedena u kini za racun belgijske firme BTI). Ovo im je treca sezona. 215/45-17 sam platio 250e. Auto je pre mesec dana prodat na tim gumama. Jedina moja zamerka je sto su bile bucne do bola a sto se gripa tice na navaku se moglo videti kako drze.

POlovnu gumu sam kupio jednom i nikada vise u zivotu, bacene pare. Jer, da valjaju, vozili bi ih tamo ne bi ih nama slali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vine: Barum sam vozio jos kad je bravuris izasao i to na saxu VTS pre nekih 5-6god. Pouzdano znam da su zadnje jos na tom autu i da se voze. Tada ima je mana bila tanak bocni zid pa je bilo dosta zamerki na klobuke. Ove sto sad vozim su jos nove, nisu presle vise od 3-4000km a kako ce se pokazati videcemo. Sto se poredjenja tice, ono sto je Tigar/Michelin to je Barum/Continental. Debica i Matador nisu u toj klasi prvo po ceni a verovatno i po kvalitetu. U svakom slucaju, koliko para toliko i muzike. Nemozemo ocekivati da za manje od 400e dobijemo gumu koja ce da drzi 60000km.

E sad, sto se kineza tice, na kompaktu sam vozio neke OPTIMA S260 (guma proizvedena u kini za racun belgijske firme BTI). Ovo im je treca sezona. 215/45-17 sam platio 250e. Auto je pre mesec dana prodat na tim gumama. Jedina moja zamerka je sto su bile bucne do bola a sto se gripa tice na navaku se moglo videti kako drze.

POlovnu gumu sam kupio jednom i nikada vise u zivotu, bacene pare. Jer, da valjaju, vozili bi ih tamo ne bi ih nama slali.

Slažem se, ali baš sa svim što si napisao.

Mislio sam da Barum smatraš kvalitetnijim nego što jeste, ali je i po meni baš tako pozicioniran kako si naveo(Tigar/Michelin, Barum/Conti).

Što se polovnjaka tiče, opšte poznata stvar da neki ljudi i visoko kotirane pneumatike skidaju posle određenog perioda zbog stvrdnjavanja istih, pa vidi onda polovnu gumu niže ili srednje klase, vožena jednu-dve sezone, stojala takođe godinu -dve. Dobiješ pneumatik koji je star cca pet godina, koji je izgubio elastičnost , o trakciji da ne govorimo. Kliže, bruji ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

potreban savet u izboru zimskih guma za e39 525d karavan. dvoumim se izmedju 2 proizvodjača . u obe varijante gume su 205 65 15 i ve to montiram na 7jota

1. sava eskimo hp 94h ili

2. nokian wr-d3 xl 99h

nokian imam varijantu da 2 gume nove dot 2011 godina uzmem za 100e obe i onda bi uzeo jos 2 nove sto bi ukupno ispalo 330e

savu bi morao sve 4 nove i to bi bilo 315e.

zanimaju me vasa iskutva . pre svega mi je potrbna guma koja dobro gazi po snegu(planine, skijanja i slicno, cesto e odlazi)

ranije sam na e36 vozio eskimo s3 i nigde me nije zavejalo svuda sam prolazio sa njima ali ih u dimenziji 205 65 15 nema vec je tu sad eskimo hp

cak razmisljam da ako odluka padne na savu, da uzmem 215 65 15 96h to bi me izaslo 380. i podigao bi sa ovom gumom auto malo,ali se isto tako bojim da nije presiroka za ozbiljan sneg

koje su vase preporuke za gume koje dobro gaze sneg, adacovi testovi totalno nisu realni, svako navlaci na proizvodjaca iz svoje drzave :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 novembra cemo svi imati iste probleme a to su zimske gume

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doslo vrijem da se kupuju nove gume za nepuno dve godine scerao na 3mm Continental Premium Contact 5 gume su bile ok ali su se pojele za nesto vise od 20000km sto je po meni mnogo lose... Sad gledam nesto ovaj Michelin Energy Saver al citam da se bas lose ponasaju po mokrom pa me zanima jel vozi ko ovu gumu da mi kaze iz prve ruke moze li se boriti sa BMW snagom :D ?

Share this post


Link to post
Share on other sites